Flush av automatkasse

Vi garanterer at vi skifter 99% av all olje i automatkassen!

Flushing av girkassen bør gjøres regelmessig!

Når bilen begynner å gire hardt, eller oljen lukter brent og ser brun må den skiftes. Dette er en mer omfattende jobb enn å bare løsne på dreneringspluggen. Ved tapping fra dreneringsplugg, tapper man bare 3 av 8 liter.

En kjøler kan inneholde store mengder med spon og friksjonsmateriale. Ved for eksempel et converterhavari vil mye av avfallet havne nettopp i kjøleren hvor det finnes utallige plasser hvor dette kan hekte seg fast midlertidig, for senere å finne veien tilbake til gearkassen. For mye partikler i oljen vil som regel føre til en eller annen form for funksjonsfeil etter en tids kjøring. Moderne gearkasser i dag bruker solenoider til styring av de aller fleste funksjoner i gearkassen, og det er først og fremst disse som kan vil ta skade og regulere feil med kranglete gearkasse som resultat.

Det er også viktig å sjekke kjøleren for å vite om den er åpen. Det kan være så mye partikler i kjøleren at den faktisk er helt tett. Det man bør vite er at når oljen har vært gjennom kjøleren for avkjøling så strømmer den videre tilbake til gearkassen hvor første prioritet er smøring og kjøling av planetgear og andre roterende komponenter. Et planetgear uten kontinuerlig tilgang på smøreolje vil feile etter få kilometers bruk, og havariet vil være kostbart.

Ta kontakt med oss nå for å ta en sjekk eller bestille time!

Forsterkede koronatiltak

Verkstedet holdet åpent som vanlig, med ekstra smittevernstiltak.

Les mer her